skyddshundsgruppen

Lite historik om skyddshundgruppen i Strängnäs BK.

Skyddshundgruppen bildades av mig nån gång 1988 då jag blev involverad i brukshundklubben i Strängnäs, i början mest på skoj men år 2000 fick gruppen sin första SM deltagare Yvonne Th-Åberg med Kickvas Yama som två år i rad kom på en hedrande åttondeplats. Några år senare anslöt Matti Orava med Sekundants Ichiban (betyder den förste på Japanska) som på fem SM -starter tog tre guld ett silver och ett brons. Lennart Larsson med Puckings Wilse tog en hedrande femteplacering, Anders Tunmarker med Talvegs Malte gjorde flera SM- starter med ett silver som topp, Niclas Thorell med Segervittrings Bessi fler SM- starter och ett brons som topplacering, Lena Hjert med Attle tre starter ett guld ett silver och ett brons och Rune Westlund med Lindjax Fix en hedrande fjärdeplats och som grädde på moset guld i NM.

Alla dessa fantastiska hundar och kompetenta förare från ett flertal olika klubbar i Sörmlandsdistriktet, har tagit sina första stapplande steg i skyddsdressyrens många gånger svårbemästrade moment i skyddshundgruppen på Strängnäs BK.

I helgen 8-9 april genomfördes ett träningsläger med tjugotvå skyddshundar från Sörmlandsdistriktet. Deltagarna delades upp i tre grupper som leddes av högt kompetenta instruktörer. Dessa var klubbens egen Rickard Larsson, Jonas Eldh från Örebro och Thomas Bergqvist Norrköping.

Anders Åberg.

Foton finns under fliken BILDER